Asiakaspalvelu: p. 08 410 8700 | asiakaspalvelu@vestia.fi

Tietosuoja ja saavutettavuus

Tältä sivulta löydät tietoa henkilötietorekistereistämme ja verkkosivujemme tietosuojasta sekä saavutettavuudesta. Voit myös tehdä pyynnön tietojesi tarkastamiseen.
Henkilö työpöydän ääressä kuulokkeet korvilla ja kaksi tietokoneen näyttöä edessään.

Tietosuoja ja saavutettavuus

Tältä sivulta löydät tietoa henkilötietorekistereistämme ja verkkosivujemme tietosuojasta sekä saavutettavuudesta. Voit myös tehdä pyynnön tietojesi tarkastamiseen.

Verkkosivuston saavutettavuus

Olemme pyrkineet tekemään verkkosivustomme ja sen sisällöt siten, että ne olisivat mahdollisimman hyvin kaikkien saavutettavissa ja ymmärrettävissä. Sivustollemme on tehty saavutettavuusauditointi, jonka havainnot on kirjattu saavutettavuusselosteelle. Tutustu saavutettavuusselosteeseen klikkaamalla alla olevaa painikketta.

Tietosuojaseloste

Henkilötietojen käsittely Vestia Oy:ssä

Tässä tietosuojaselosteessa kuvataan henkilötietojen käsittelyä Vestia Oy:n seuraavia henkilöitä koskien: Yksityisasiakkaat, taloyhtiöiden edustajat, yritysasiakkaiden edustajat, kuntaorganisaatioiden edustajat ja verkkosivuilla vierailijat.

Kerromme mitä tietoja käsitellään, millä oikeusperusteella ja mihin tietoja käytetään sekä kenelle niitä siirretään. Samalla kerromme miten voit käyttää sinulle lain mukaan kuuluvia oikeuksiasi.

Sisältö

Jokilaaksojen jätelautakunta on jätelain tarkoittama rekisterinpitäjä, joka vastaa jätehuollon piirissä olevien kuntalaisten henkilötietojen käsittelystä jätehuollon järjestämisvastuussa olevana viranomaisena. Vestia Oy on jätelain tarkoittama palvelutuottaja, joka vastaa jätehuollon toteuttamisesta.

Vestia Oy
Vestianväylä 80
84100 Ylivieska
asiakaspalvelu@vestia.fi
Y-tunnus: 1569793-9

Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö:
Marjo Kivimäki
Puh. + 358 447108724
marjo.kivimaki@vestia.fi

Henkilötiedot saadaan pääsääntöisesti asiakkaalta itseltään esim. palveluja tilattaessa, verkkosivujen asiointilomakkeilta tai ne syntyvät palveluiden käytön yhteydessä.  Henkilötietoja voidaan saada lisäksi muista lähteistä, kuten henkilön suostumuksella. Tarvittaessa tietoja voidaan tarkistaa ja täydentää Digi- ja väestötietovirastolta, Jokilaaksojen jätelautakunnalta tai mahdollisista kolmannen osapuolen rekistereistä.

2.1 Sopimukseen liittyvä käsittely

Käsiteltäviä tietoja:

  • Henkilön nimi
  • Asiakasnumero
  • Yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite)
  • Laskutustiedot
  • Kiinteistötunnus
  • Vuokralainen vai omistaja
  • Tyhjennyspaikkaa koskevat tiedot
  • Yhteydenpitoon liittyvät tiedot kuten puhelut ja sähköpostit
  • Asiakasviestintään ja tiedottamiseen liittyvät tiedot ja viestinnän sisältö
  • Palaute, reklamaatio
  • Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista
  • Valokuva jäteastiasta ja lisäjätteistä (poikkeavissa tyhjennystapahtumissa)
  • Jäteastiat
  • Tyhjennysvälit ja tehdyt tyhjennykset
  • Kuljettajien kommentit
  • Laskutettavat asioinnit (esim. hyötyasema- ja lajittelupiha-asioinnit)

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on jätehuollon järjestäminen sekä Vestia Oy:n kanssa sopimuksen tehneiden asiakkaiden sopimussuhteen hoitaminen ja asiakastietojen hallinta. Tietoja käytetään palvelujen tuottamiseen ja asiakasviestintään,

Käsittely perustuu Vestia Oy:n kanssa solmittuun sopimukseen tai sen valmisteluun.

Sopimukseen ja sen ylläpitoon liittyviä henkilötietoja säilytetään pääsääntöisesti sopimussuhteen ajan ja tämän jälkeenkin kirjanpitolain vaatiman (enintään 6 vuotta). Henkilötietoja voidaan säilyttää tätä kauemminkin, mikäli sovellettava lainsäädäntö edellyttää pidempää säilytysaikaa.  

Asiakaspalvelua ja laskutusta koskevat puhelut taltioidaan asioinnin varmistamiseksi ja tilausten tai palvelumuutosten todentamiseksi.  Puhelutallenteiden säilytysaika on 90 vrk.  

2.2 Lakisääteiseen velvoitteeseen liittyvä käsittely

Seuraavat tiedot kerätään sopimukseen liittyen, mutta niiden käsittelyä ohjaa myös lainsäädäntö.

Käsiteltäviä tietoja:

  • Henkilön nimi
  • Asiakasnumero
  • Yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite)
  • Tiedottamiseen liittyvät tiedot ja viestinnän sisältö
  • Laskuja ja suorituksia koskevat tiedot kuten laskun sisältö, suoritukset, lasku- ja maksuhistoria
  • Perintää, velkajärjestelyä ja ulosottoa koskevat tiedot
  • Reklamaatio esim. laskua tai perintää koskien
  • Tiedot siirtoasiakirjaa varten (mitä kuljetetaan, mistä ja minne)

Lainsäädäntöä on mm. jätelaki, kirjanpitolaki, verottajan ohjeet ja perintätilanteissa esimerkiksi perintälaki. Reklamaatiotilanteissa noudatamme myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeita.

2.3 Oikeutettuun etuun liittyvä käsittely

Käsiteltäviä tietoja:

  • Raportointitiedot
  • Asiakasviestintään ja tiedottamiseen liittyvät tiedot ja viestinnän sisältö
  • Mielipidetutkimuksia koskevat tiedot
  • Poikkeamailmoitukset esim. turvallisuus- ja omaisuusvahingoissa

Raportointi perustuu Vestia Oy:n oikeutettuun etuun seurata ja kehittää toimintojaan; samoin asiakasviestintä ja mielipidetutkimusten toteuttaminen. Viestintää tehdään vain asiakkaan sopimukseen tai palveluihin liittyen.

Poikkeamailmoituksia ja vahinkotapahtumia kerätään ja käsitellään Vestian perustuen oikeutettuun etuun varmistaa palveluiden turvallisuus ja poistaa terveydelle tai omaisuudelle aiheutuvia haittoja. Tämä toki liittyy läheisesti myös työturvallisuuslainsäädäntöön henkilöstämme turvallisuuden varmistamiseksi.

Rekisteröidyllä on aina oikeus vastustaa oikeutettuun perustuvaa käsittelyä. Rekisteröidyn oikeuksista on kerrottu tarkemmin tämän tietosuojaselosteen viimeisessä luvussa.

2.4 Myynti ja markkinointi

Yksityisasiakkaille ei varsinaista suoramarkkinointia tehdä, mutta esim. asiakastyytyväisyyskyselyjä tai palautetta voidaan kerätä sähköpostilla tai tekstiviesteillä.

Käsiteltäviä tietoja:

  • Nimi
  • Yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite)
  • Suoramarkkinointia koskevat suostumukset (esim. arvonnoista) ja kiellot

Markkinointia tehdään vain suostumukseen perustuen. Markkinointi perustuu asiakkaan antamaan suostumukseen ja asiakkaalla on mahdollista kieltää se milloin tahansa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Verkkosivuilla on käytössä evästeet.

Suostumukseen perustuvaa käsittelyä ovat esimerkiksi:

  • Markkinointiviestintä
  • Markkinointikilpailujen ja -arvontojen järjestäminen
  • Asiakas- ja markkinointitapahtumien järjestäminen
  • Asiakastyytyväisyyskyselyjen tekeminen

Näitä tietoja säilytetään vain niin kauan kuin se on tarpeen tapahtuman tai arvonnan järjestämiseksi ja voidaan poistaa jo aiemmin, jos henkilö peruuttaa suostumuksen.

Henkilötiedot saadaan pääsääntöisesti asiakkaan yhteyshenkilöltä esim. palveluja tilattaessa, verkkosivujen asiointilomakkeilta tai ne syntyvät palveluiden käytön yhteydessä.  Henkilötietoja voidaan saada lisäksi muista lähteistä, kuten henkilön suostumuksella.

3.1 Käsiteltäviä henkilötietojaot taloyhtiöiden edustajista

Taloyhtiöiden osalta ei kerätä tietoa luonnollisista henkilöistä vaan taloyhtiöistä. Henkilöt toimivat taloyhtiöidensä edustajina työtehtäviensä vuoksi ja sen takia osa taloyhtiöistä käsitellyistä tiedoista voi liittyä myös henkilöön. Yhtiöiden edustajista ei kuitenkaan kerätä mitään heidän yksityiselämäänsä tai hänen tehtäviinsä yhtiönsä edustajana liittymättömiä tietoja.

Suoraan yhtiöiden edustajina toimiviin henkilöihin liittyviä tietoja ovat:

  • Yhteyshenkilön nimi ja taloyhtiön isännöitsijän tai isännöitsijän edustajien tietoja
  • Yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, y-tunnus mahdollisesti)
  • Yhteydenpitoon liittyvät tiedot (kuten sähköpostit ja puhelut sekä puhelutallenteet)
  • Asiakasviestintään ja tiedottamiseen liittyvät tiedot
  • Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista
  • Palveluun liittyvät huomiot (kuten palautteet ja reklamaatiot)
  • Siirtoasiakirjaan kirjatut tiedot jätteen tuottamiseen ja kuljettamiseen liittyen
  • Isännöitsijäkirjeen tiedot (nimi, sähköpostiosoite, osoitetiedot)
  • Suoramarkkinointia koskevat suostumukset ja kiellot (isännöitsijäkirjettä varten)

Kaikki muut tiedot (tyhjennysvälit, jätelajikkeet, osoite- ja paikkatiedot, laskutustiedot ym.) ovat taloyhtiötä koskevia tietoja. Laskuilla voi toki olla palveluiden tilaajan yhteystietoja tai yhteyshenkilöitä, mutta nämä tiedot liittyvät yksin taloyhtiöön ja sen asioiden hoitamiseen.

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on jätelain ja taloyhtiöitä koskevien jätehuoltomääräysten mukaisen jätehuollon sekä kierrätysneuvonnan järjestäminen; lisäksi Vestia Oy:n kanssa sopimuksen tehneiden asiakkaiden sopimussuhteen hoitaminen ja asiakastietojen hallinta. Tietoja käytetään palvelujen tuottamiseen, asiakasviestintään, tuotteiden ja palvelujen laskuttamiseen, maksujen keräämiseen ja perimiseen.  

Käsittely perustuu Vestia Oy:n ja taloyhtiön välillä solmittuun sopimukseen, jonka edustajana henkilö toimii.

Isännöitsijäkirjeen tilaus perustuu suostumukseen ja sen voit peruuttaa milloin tahansa ottamalla yhteyttä Vestia Oy:n asiakaspalveluun tai klikkaamalla sähköisessä isännöitsijäkirjeessä olevaa peruutuslinkkiä.    

Raportointi perustuu Vestia Oy:n oikeutettuun etuun seurata ja kehittää toimintojaan; samoin asiakasviestintä ja mielipidetutkimusten toteuttaminen. Tässä yhteydessä tietoja ei käsitellä taloyhtiön edustajasta henkilönä, vaan taloyhtiöstä. Kaikki kyselyt ovat kuitenkin aina vapaaehtoisia ja vaikka niihin olisi vastannut, niin myös jälkikäteen voi vastustaa näiden perusteella kerättyjen tietojen käsittelyä.

Sopimukseen ja sen ylläpitoon liittyviä henkilötietoja säilytetään vähintään sopimussuhteen ajan ja tämän jälkeen kirjanpitolain vaatiman ajan (enintään 6 vuotta).

Asiakaspalvelua ja laskutusta koskevat puhelut taltioidaan asioinnin varmistamiseksi ja tilausten tai palvelumuutosten todentamiseksi. Puhelutallenteiden säilytysaika on 90 vrk.

Lajittelupihoilla vastaanotetaan yritysten satunnaisia jätteitä. Asioinnin osalta ei kerätä tietoa luonnollisista henkilöistä vaan yrityksistä. Lajittelupihoilla asiointi tapahtuu pääosin itsepalveluperiaatteella. Itsepalveluaikoina asiakkaat ilmoittavat ja maksavat tuomansa jätekuormat itsepalveluautomaatilla. Yritysten on mahdollista maksaa lajittelupihalla asiointi maksukortilla tai rekisteröitymällä Vestia Oy:n yritysasiakkaaksi, jolloin asiointi on mahdollista maksaa laskulla.

Henkilötiedot saadaan pääsääntöisesti asiakkaan yhteyshenkilöltä esim. palveluja tilattaessa, verkkosivujen rekisteröitymislomakkeelta tai ne syntyvät palveluiden käytön yhteydessä.  Henkilötietoja voidaan saada lisäksi muista lähteistä, kuten henkilön suostumuksella.

 Käsiteltäviä henkilöihin liittyviä tietoja ovat esimerkiksi:

  • Yrityksen nimi ja y-tunnus
  • Yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot (puhelin, sähköpostiosoite, osoite)
  • Henkilötunnus ja sähköpostiosoite sähköistä allekirjoitusta varten (rekisteröityminen)
  • Asiakaskortti, jota kautta asiointi ohjautuu laskulle (rekisteröityneillä yritysasiakkailla)
  • Laskun viite (henkilön nimi)
  • Mahdolliset valtakirjat
  • Yhteydenpitoon ja viestintään liittyvät tiedot (kuten sähköpostit ja puhelut) 
  • Palveluun liittyvät huomiot (kuten palaute ja reklamaatio tai lajittelupihoilla tapahtuneet turvallisuuspoikkeamat)
  • Siirtoasiakirjojen sisältämät tiedot jätteen tuottajasta ja/tai kuljettajasta

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on jätelain ja jätehuoltomääräysten mukaisen jätehuollon järjestäminen sekä asiakastietojen hallinta. Tietoja käytetään palvelujen tuottamiseen, asiakasviestintään, tuotteiden ja palvelujen laskuttamiseen, maksujen keräämiseen ja perimiseen.

Käsittely perustuu Vestia Oy:n ja asiakasyrityksen kanssa solmittuun sopimukseen, jonka edustajana henkilö on.  Raportointi perustuu Vestia Oy:n oikeutettuun etuun seurata ja kehittää toimintojaan. Raportointia suoritetaan asiakasyrityksestä, ei henkilöistä tai heidän toimistaan. Turvallisuuspoikkeamien taustalla on oikeutettu etu turvallisen ja terveellisen toimintaympäristön luomiseen ja kehittämiseen.

Sopimukseen ja sen ylläpitoon liittyviä henkilötietoja säilytetään pääsääntöisesti sopimussuhteen ajan ja tämän jälkeenkin kirjanpitolain vaatiman ajan (enintään 6 vuotta). Henkilötietoja voidaan säilyttää tätä kauemminkin, mikäli sovellettava lainsäädäntö tai yhtiön sopimusvelvoitteet yritystä kohtaan edellyttävät pidempää säilytysaikaa. 

Asiakaspalvelua ja laskutusta koskevat puhelut taltioidaan asioinnin varmistamiseksi ja tilausten ja sopimusten varmentamiseksi. Puhelutallenteiden säilytysaika on 90 vrk.

Rekisteröitymisen yhteydessä kerättyä henkilötunnusta ei tallenneta allekirjoituspalveluun tunnistettavassa muodossa.

Yritysasiakkaille Vestia Oy ei tee markkinointia.

Vestia Oy järjestää omistajakuntiensa lakisääteiset kierrätysneuvontatehtävät ja antaa opastusta jätteiden lajittelussa, kierrätyksessä ja käsittelyssä.

Käsiteltäviä henkilöihin liittyviä tietoja ovat:

  • Nimi
  • Kunta
  • Puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite
  • Mahdolliset muut rekisteröidyn antamat tiedot, esimerkiksi tehtävä tai toimenkuva kunnassa

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on jätelain ja jätehuoltomääräysten mukainen kierrätysneuvonta sekä asiakastietojen hallinta. Tietoja käytetään palvelujen tuottamiseen ja asiakasviestintään.

Käsittely perustuu lakisääteisen kierrätysneuvontavelvoitteen toteuttamiseen.

Asiakaspalvelua koskevat puhelut taltioidaan asioinnin varmistamiseksi ja sopimusten ja palvelumuutosten todentamiseksi. Puhelutallenteiden säilytysaika on 90 vrk.

Kuntaorganisaation edustajille lähetetään tiedotteita sekä n. neljä kertaa vuodessa kuntauutiskirje. Lisäksi tehdään myyntipuheluja ja kuntavierailuja. Markkinoinnin voi kieltää ottamalla yhteyttä Vestia Oy:n asiakaspalveluun, jolloin henkilö poistetaan postituslistalta.

Vestia Oy:n ja Vestia Yrityspalvelut Oy:n lajittelupihoilla, ja jätekeskuksilla sekä toimistorakennuksen ulkoalueilla suoritetaan tallentavaa kameravalvontaa. Vestia Oy:n ja Vestia Yrityspalvelut Oy:n alueilla on lisäksi automaattista hälytysvalvontaa sekä piirivartiointia, jossa vartija kiertää satunnaisina aikoina valvomassa kohteita.

Kameravalvonnan avulla tallennetaan kuva- ja henkilötietoa henkilöistä ja ajoneuvoista, jotka liikkuvat valvonnan piiriin kuuluvalla alueella. Kuva-aineistoon taltioituu kuvan lisäksi tapahtuman päivämäärä ja kellonaika sekä ajoneuvon rekisteritunnus. Kamerat eivät tallenna ääntä.

Alueelle tultaessa kameravalvonnasta ilmoitetaan erillisin kyltein.

Käsittelemme tietoja työnantajan oikeutetulla edulla asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuuden varmistamiseksi, onnettomuuksien, rikosten ja väärinkäytösten ennalta estämiseksi sekä selvittämiseksi. Tallenteita voidaan käyttää myös epäselvissä asiointitapauksissa, kun epäillään esimerkiksi vääriä laskutusperusteita. Tietoja käytetään apuna myös huolto- ja asennustöissä, lajittelupihojen toiminnan ja niillä asioinnin ohjauksessa.

Vestia Oy:n ja Vestia Yrityspalvelut Oy:n alueilla tapahtuvat, turvallisuutta vaarantavat tilanteet tallennetaan kuvauksineen henkilöstömme toimesta myös kirjallisesti. Näiden turvallisuustapahtumien tallennusaika on yksi vuosi tai asian käsittelyn vaatima aika. Tallenteita käytetään turvallisuustapahtumien selvittämiseksi. Asiakastietoja ja videotallenteiden sekä tapahtumakuvausten tietoja voidaan yhdistää keskenään. Käsittelemme tietoja työnantajan oikeutetulla edulla asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuuden varmistamiseksi, onnettomuuksien, rikosten ja väärinkäytösten ennalta estämiseksi sekä selvittämiseksi.

Kameratallennus perustuu liiketunnistukseen, eivätkä kamerat kuvaa silloin, kun alueella ei ole liikettä.

Valvonnassa voidaan yhdistää asiakastapahtumia myös asiakastietoihin. Henkilön tullessa lajittelupihalle, luetaan kamerajärjestelmän kautta automaattisesti rekisteritunnus. Asiakas asioi palvelupäätteellä ja ostotapahtuman jälkeen portti avautuu. Kuva-aineistoon taltioituu kuvan lisäksi tapahtuman päivämäärä ja kellonaika sekä ajoneuvon rekisteritunnus.

Ylivieskan lajittelupihalla asiointia ohjataan pääsääntöisesti paikalla olevan henkilöstön voimin. Kamerajärjestelmä lukee portilla rekisterikilvet ja avaa aukioloaikojen ulkopuolella portin asiointiin valtuutetuille. Kamerajärjestelmään taltioituu kuvan lisäksi tapahtuman päivämäärä ja kellonaika sekä ajoneuvon rekisterinumero. Tallenteen säilytysaika on pääsääntöisesti kolme kuukautta. Kun asioinnista muodostetaan jätelain vaatima siirtoasiakirja tai tapahtuma muodostaa laskutusperusteen, säilytetään ajoneuvon yksilöivää tietoa (rekisteritunnus) kirjanpitolainsäädännön ja jätelain vaatima aika. Aika on vähintään viisi vuotta, ellei tapahtumaan liity selvitettävää asiaa tai kesken olevaa selvitystä.

Videotallenteiden säilytysaika on pääsääntöisesti kolme kuukautta. Kameravalvonta tallentaa vain liikkeen, joten kun liikennettä on enemmän, tapahtumia voi tallentua lyhyemmänkin aikaa ja hiljaisina aikoina tallenteita voi olla pidemmältäkin ajalta.

Verkkosivustolla käsitellään vierailijoiden tietoja verkkosivujen sisällön tarjoamiseen ja verkkosivuilla tapahtuvan asioinnin mahdollistamiseen.

Asioinnin osalta tietoja kerätään verkkolomakkeilla, jotka voidaan täyttää verkkosivuilla ja lähettää meille jatkokäsittelyä varten. Tietoja säilytetään sen jälkeen asiakasrekisterin osana. Tähän käsittelyyn voit tutustua tarkemmin aiemmista luvuista. Suojattuja (Visma Sign) lomakkeita ja niiden sisältöä ei säilytetä verkkosivuillamme. Muiden lomakkeiden tietoja säilytetään 30 vuorokautta suojatussa tietokannassa sivustolla asioinnin todentamiseksi, jonka jälkeen henkilötiedot poistuvat automaattisesti.

Verkkosivujen käytön analytiikkaa ja tilastointia tehdään vain, jos henkilö on antanut suostumuksensa tähän verkkosivuille saapuessaan Suostumusta voi muuttaa tai sen voi peruuttaa milloin tahansa sivuston vasemmassa alalaidassa olevan kuvakkeen avulla. 

Sivuston käyttö tai asiointi lomakkeilla ei edellytä suostumuksen antamista analytiikkaan ja tilastointiin.

Käytämme analytiikan muodostamiseksi Google Analytics -työkalua. Analytics on työväline, jolla ensisijaisesti seurataan sivujen käyttöä. Analytiikkaan liittyvään tietoon on pääsy ETA-alueen ulkopuolelta, koska Google on yhdysvaltalaisomisteinen yhtiö ja siihen sovelletaan USA:n lainsäädäntöä. Siirtomekanismina on EU-US tietosuojakehys, jolla on komission tekemä tietosuojan riittävyyttä koskeva päätös.

Analytiikan osalta käsiteltävät tiedot:

  • Arvio vierailijan ikäryhmästä
  • Arvio vierailijan sukupuolesta
  • Tiedot käytetystä selaimesta (selaimen nimi, versio, selaintunniste)
  • Tieto laitteesta, jolla sivustolla on vierailtu (tietokone, tabletti, mobiililaite)
  • Käytetyn mobiililaitteen malli ja käyttöjärjestelmä
  • Näyttötarkkuus, jota vierailija käyttää
  • Kellonaika, jolloin verkkosivuilla vieraillaan
  • Verkkovierailijoiden istuntojen määrä ja keskimääräinen kesto
  • Arvio vierailijan kaupungista tai alueesta
  • Sivustolla avaamasi sivut ja suoritetut toiminnot
  • Tieto sivustosta, jolla vierailija on päätynyt tapahtumakalenterin verkkosivulle
  • Arvio vierailijan kiinnostuksen kohteista

Selauskäyttäytymisen perusteella poistuttuasi sivustoltamme Google voi näyttää sinua mahdollisesti kiinnostavia mainoksia myös muualla.

Evästeitä asetetaan myös muista syistä. Näitä ovat:

  • Käyttäjän tekemä kielivalinta
  • Käyttäjän pyytämä Chat-palvelu.

Chatissa voi pyytää palvelumuutoksia tai tekstiviestimuistutuksia, mutta nämä ohjautuvat joko asiointilomakkeille tai muutokset tallennetaan suoraan asiakasrekisteriin. Itse chat-palveluun ei verkkosivustolle tallennu mitään tietoja.

Kestoltaan evästeet voivat olla joko väliaikaisia tai pysyviä. Väliaikaiset evästeet säilyvät vain siihen asti, että suljet selaimen. Pysyvät evästeet puolestaan säilyvät pidemmän, ennalta määrätyn ajan.

Evästeet, joita käytämme verkkosivuillamme, on kategorisoitu seuraavasti:

Välttämättömät evästeet: Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja kuten sivulla siirtymisen ja sivuston suojattujen alueiden käytön. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä. Välttämättömiä evästeitä ovat mm. Cookiebot -evästesuostumustyökalu, chat-evästeet, kun käyttäjä on avannut chat-palvelun ja suojattujen lomakkeiden käyttöön liittyvät evästeet.

Mieltymykset: Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.

Tilastot: Tilastoevästeet auttavat sivuston omistajia ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivustojen kanssa, keräämällä ja raportoimalla tietoja nimettömästi.

Markkinointi: Markkinointievästeitä käytetään verkkosivustoilla kävijöiden seurantaan. Tarkoituksena on näyttää mainoksia, jotka ovat sopivia ja kiinnostavia yksittäisille käyttäjille, ja siten arvokkaampia julkaisijoille ja kolmansien osapuolten mainostajille.

Tarkempia tietoja evästeistä ja niiden asettajista saat klikkaamalla auki suostumustyökalun ja valitsemalla aukeavasta ikkunasta linkin ”Muuta hyväksyntääsi”.

Lähes kaikissa selaimissa voi myös muuttaa selaimen evästeasetuksia ja poistaa olemassa olevat evästeet käytöstä tai asettaa selaimen pyytämään käyttäjältä lupa joka kerta, kun jokin verkkosivu haluaa asentaa evästeen.

Mikäli haluat, että selaimesi ei tallenna evästeitä, voit muuttaa sen selaimesi suojausasetuksista. Huomioi kuitenkin, että jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujen toiminnoista eivät välttämättä toimi. Evästeiden tai yksittäisen evästeluokan poistaminen käytöstä ei vielä poista evästettä selaimestasi, vaan sinun on poistettava se itse selaimesi asetuksista.

Vestia Oy luovuttaa tietoja konserniyhtiölle ja Jokilaaksojen jätelautakunnalle aiemmin tässä tietosuojaselosteessa kuvattuihin käyttötarkoituksiin.  Kolmansille osapuolille, kuten kuljetusurakoitsijoille, hyötyjäte- ja lajittelupihaurakoitsijoille, tilitoimisto- ja maksulikienneväittäjille tai viranomaisille tietoja luovutetaan vain tarvittaessa lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa.  Asiakasrekisterimme käsittelijöinä ovat myös tietojärjestelmätoimittajat ja IT-palveluiden ylläpitäjät, sillä heillä on ylläpitotoimien toteuttamiseksi oltava pääsy järjestelmiimme. Näitä käsittelyjä suojaavat keskinäiset sopimuksemme.

Siirtoasiakirjan tiedot luovutetaan Suomen Ympäristökeskuksen ylläpitämään Siirto -rekisteriin.  Suomen Ympäristökeskus on ko. rekisterin osalta rekisterinpitäjä.   

Henkilötietoja siirretään Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle vain tietosuojalainsäädännön mukaisin menettelytavoin. Ainoat tilanteet, kun henkilötietoja siirretään ETA-alueen ulkopuolelle tai niihin on pääsy ETA-alueen ulkopuolisen toimijan toimesta, ovat tietojärjestelmien ja kansainvälisten pilvipalveluiden ylläpitäjät. Näitä ovat esimerkiksi tietotekniikkatoimittaja Microsoft ja Amazon Web Services. Siirroissa Yhdysvaltoihin käytämme mekanismina komission tekemää tietosuojan riittävyyttä koskevaa päätöstä EU-US tietosuojakehyksestä. Edellä mainitut yrityksen ovat sertifioituneet EU-US tietosuojakehyksen piiriin.

Käsittelyyn ei ole tunnistettu kohdentuvan merkittäviä riskejä. Henkilötietojen käsittelyssä pyritään minimoimaan rekisteröidyille aiheutuvat riskit. Riskienhallinnan toimenpiteisiin kuuluvat mm. säännöllinen riskien havainnointi, henkilötietojen käsittelyä koskevat vaikutustenarvioinnit sekä säännöllinen henkilöstön koulutus. Mikäli tietoturvaloukkaus tapahtuisi, rekisterinpitäjä arvioi ja minimoi kiireellisesti rekisteröidylle mahdollisesti aiheutuvat riskit. Rekisterinpitäjä ilmoittaa henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta rekisteröidylle, mikäli on todennäköistä, että se aiheuttaa korkean riskin hänen oikeuksilleen ja vapauksilleen.

Henkilötiedot kerätään tietokantoihin, jotka on suojattu palomuurein, salasanoin sekä muilla tarpeellisilla teknisillä keinoilla, kuten esimerkiksi salauksella. Tietoihin on käyttöoikeus vain Vestia -konsernin palveluksessa olevilla henkilöillä tai sen sopimuksin valtuuttamilla toimijoilla, jotka tarvitsevat tietoja työtehtävissään. Heillä on käytössään henkilökohtaiset käyttäjätunnukset ja salasanat ja pääsy on tarveperusteisesti rajoitettu. Vestia Oy edellyttää henkilöstöltään ja kaikilta yhteistyökumppaneiltaan sitoutumista henkilötietojen salassapitoon.

Vestia Oy ei käytä henkilötietoja automaattiseen päätöksentekoon ja profilointiin.     

Rekisteröidyllä on oikeuksia koskien Vestia Oy:n hallussa olevia henkilötietoja. Mikäli haluat tarkistaa sinusta tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, voit tehdä sen helpoiten sähköisesti allekirjoitettavalla lomakkeella tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä.

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:

11.1 Oikeus saada pääsy henkilötietoihin

Rekisteröidyllä on oikeus tutustua hallussamme oleviin henkilötietoihin. Oikeutta tutustua tietoihin voidaan kuitenkin joutua rajoittamaan lainsäädännön ja muiden henkilöiden yksityisyyden suojan vuoksi.

11.2 Oikeus tietojen oikaisemiseen

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää korjausta virheellisiin tai puutteellisiin tietoihin.

11.3 Oikeus tietojen poistamiseen

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojensa poistamista siltä osin, kuin niiden käsittely ei perustu lakiin kunnan järjestämästä jätehuollosta.

11.4 Oikeus käsittelyn rajoittamiseen

Rekisteröidyllä on oikeus rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä tietosuoja-asetuksen 18 artiklan nojalla. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tapauksia, joissa henkilötietojen paikkansapitävyyteen tai käsittelyn lainmukaisuuteen liittyy epäselvyyksiä.

11.5 Vastustamisoikeus

Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa tietojensa käsittelyä, mikäli käsittelemme niitä oikeutetun edun tai yleisen edun perusteella.

11.6 Oikeus tietojen siirrettävyyteen

Rekisteröidyllä on oikeus saada antamansa henkilötiedot koneellisesti luettavassa muodossa. Oikeus koskee henkilötietoja, joita on käsitelty automaattisesti sopimukseen tai suostumukseen perusten.  Oikeus tietojen siirtämiseen järjestelmästä toiseen ei koske yritysten välisissä liikesuhteissa käsiteltyjä ammattilaisten yhteystietoja tapauksissa, joissa käsittely ei perustu rekisteröidyn suostumukseen tai sopimukseen, jonka osapuoli henkilö on.

11.7 Oikeus peruuttaa suostumus

Rekisteröidyllä on oikeus peruuttaa suostumuksensa, milloin tahansa tämän vaikuttamatta ennen sen peruuttamista tehdyn käsittelyn lainmukaisuuteen, jos käsittely perustuu suostumukseen.

11.8 Oikeus tehdä valitus viranomaiselle

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, mikäli epäilee henkilötietojaan käytettävän epäasianmukaisesti tai lainvastaisesti. Toivomme, että olet kuitenkin aina ensin yhteydessä meihin.

Tietosuojavaltuutetun toimisto:

Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Vaihde: 029 56 66700
Sähköposti: tietosuoja@om.fi

Tilaa ote henkilötiedoistasi